jom join blog nie....

Sunday, July 10, 2011

NAK KAYA ATAU MISKIN??




Kalau diberi pilihan adakah anda ingin menjadi kaya ataupun miskin?? mesti semua nak jadi yang kayakan??sape plak nak jd miskin...semua manusia kat dunia nie tak nak hidup miskin...tak ada siapa pun yang dilahirkan kat dunia nie..nak dilahirkan utk mengemis dijalanan...meminta-minta....dan semestinya tak ada sesiapa kat dunia nie dilahirkan meminta untuk menjadi seorang pencuri, perompak...kalau boleh semua orang nak jadi jutawan....boleh beli macam-macam...boleh shopping sini sana....boleh holiday ke mana-mana...petik jari je...apa nak? semua boleh dapat...
Tapi pernah tak terfikir? senang ke jadi orang kaya nie?tak kan jadi org kaya ni susah kot ye...tapi semestinya jadi org kaya semestinya berpangkatkan? benda yang harus dihadapi oleh kebanyakan daripada mereka adalah.
..firstly..kutukan & hinaan daripada org..ye la...macam bos la...ye la bila bos buat salah mmg satu pejabat duk ngumpat ngata sini sana...bos itulah inilah...gaji seciputlah...x nak naik gajilah..kedekutlah...macam2 kan??
Secondly, kalau org yg berduit nie...kalau tak pandai nak urus..mmg macam2 la...tersilap sikit...macam2 bencana menimpa...rumah kena rompak la...duit hilang la...ye la..Tuhan tu bg kita sesuatu sebab nak uji kita...kalau yg berharta nie dia bg sebab 1/3 daripada harta kita mesti hak orang lain....utk siapa? utk si miskin nie la...yg berharta dikurniakan rezeki lebih utk bantu yg tak berharta ni...kalau setiap musibah yang menimpa kita...cuba kita renungkan ..apa salah kita??apa yang kita tak buat lagi??sebab setiap musibah/bencana yg menimpa kita mesti ada sebabnya...Allah tak akan uji kita tanpa sebab..kemudian renungkan pula hikmahnya disebalik setiap musibah...sabar dan redha punca kekuatan..
Thirdly, kat akhirat nanti...yang berharta nie..lagi banyak la kena soal...aduih..sebab apa? mengenai pengurusan hartanya la...apa yang dia buat dengan hartanya??? selain amalan-amalan wajib yg lain...adakah dia membantu si miskin? adakah dia bersedekah? macam-macam kan?erm..

So, nak jadi yang mana satu? si kaya atau si miskin? pada pendapat saya..hidup biarlah bersederhana...tak kaya tak juga miskin...yang sedang-sedang saja... tapi apa yang Tuhan bg tu semuanya ada hikmah...terima dan redha sahaja dengan ketentuan yg diberikan.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...